PERANAN IBU BAPA DAN KOMUNITI MASA KINI
Dalam membina kecemerlangan keluarga, sekolah dan institusi
pendidikan, semua pihak terlibat sama memberikan kerjasama dan sumbangan ke
arah tersebut. Ibu bapa dan komuniti adalah salah satu daripada penyumbang yang
terpenting untuk memajukan institusi pendidikan anak-anak kita dan juga
kesempurnaan perjalanan sekolah itu sendiri. Kerjasama, bantuan dan
persefahaman yang baik dan mantap daripada pihak ibu bapa dan komuniti masa
kini akan menjadikan keaadaan sekolah sebagai satu organisasi atau badan yang
kuat dalam hal-hal yang berkaitan dengan disiplin, kewangan, tindakan,
pembangunan dan yang pentingnya ialah dapat memajukan pelajaran pelajar itu
sendiri.
Ibu bapa dan komuniti
masa kini boleh membantu dan bersama-sama sekolah dalam memajukan institusi
pendidikan dalam suasana dan keadaan berikut : -
1. Sewaktu
pelajar-pelajar berada di rumah atau di bawah kawalan mereka.
2. Memberi bantuan
moral dan material kepada sekolah dan pelajar sendiri.
3. Mewujudkan iklim
yang baik dan suasana yang harmoni kepada pelajar-pelajar.
Dalam
hal pendidikan, hakikatnya anak-anak kita, walaupun mereka menerima pendidikan
secara formal di sekolah, tetapi ibu bapa tetap dan masih lagi mempunyai
tanggungjawab untuk membantu kecemerlangan pendidikan itu sendiri. Hubungan
darah, perasaan hati, rasa ikatan yang erat menjadikan ibu bapa itu sebagai
unsur yang sentiasa mempengaruhi kehidupan dan sikap anak-anak mereka. Sewaktu
anak-anak berada bersama ibu bapa, adalah menjadi kewajipan mereka memberikan
motivasi, bimbingan dan bantuan serta mewujudkan iklim pendidikan, samada
secara formal atau melalui strategi dan kaedah yang tertentu melalui tindakan,
percakapan, tingkahlaku, isyarat dan sebagainya.
Sewaktu
di sekolah pula, pelajar-pelajar, lebih beradab, berminat dalam pelajaran,
bersedia melakukan sebarang tugasan yang diberikan oleh guru. Suasana seperti
ini tentunya akan lebih mudah untuk membantu kecemerlangan institusi pendidikan
kepada pelajar tersebut.
Sesungguhnya
proses pendidikan itu akan lebih berkesan dan berjaya jika ianya ada
kesepaduan, keseragaman dan semangat sumbang-menyumbang antara pihak sekolah
dengan institusi keluarga dan komuniti masa kini yang lain. Berdasarkan
pengalaman dan keadaan yang telah berlaku, bahawa di antara punca dan sebab
kegagalan kita dalam pendidikan serta tidak mencipta kecemerlangan yang hebat
ialah tidak adanya suasana kesepaduan dan sumbang-menyumbang antara kedua-dua
pihak dalam hal tersebut. Banyak perkara dan nilai yang baik yang diajar dan
diberikan di sekolah tidak berjaya dan terhakis apabila pelajar berada bersama
keluarga. Pendidikan dan disiplin yang baik di sekolah terhakis dan cair
apabila pelajar tersebut berada dalam dua keadaan yang sangat berbeza.
Satu
lagi perkara yang perlu difahami di kalangan kita, bahawa untuk melahirkan
golongan pelajar yang berketrampilan serta memahami falsafah kejadian insan
itu, maka proses pendidikan kepada mereka mestilah dilakukan oleh ibu bapa,
guru dan juga komuniti. Manusia yang baik bukan sahaja mengetahui tentang teori
dan formula tertentu sahaja, tetapi lebih dari itu dan dapat mendidik dirinya
dengan ilmu yang mereka peroleh dan diterima pakai. Penghayatannya kepada ilmu
tidak boleh ditentukan oleh tempat dan masa atau hanya di sekolah, tetapi
penghayatan hidup dan bergerak berterusan di sepanjang hayat itu sendiri. Hakikatnya
sekolah, guru dan ibu bapa mestilah serentak dan berkongsi memainkan peranan
penting untuk membentuk sesebuah kecemerlangan yang hakiki itu.
Comments
Post a Comment