4 Aktiviti Meningkatkan Koordinasi Mata dan Tangan

 


Koordinasi mata dan tangan adalah bagian penting dari proses pertumbuhan dalam 1000 hari pertama kehidupan kanak-kanak. Hal ini kerana koordinasi mata dan tangan adalah bahagian penting dari perkembangan bayi dalam aspek kognitif, motor kasar dan juga perkembangan motor halus kanak-kanak. 

Menurut Encyclopedia of Children’s Health bahwa koordinasi mata dan tangan adalah kemampuan sistem visual untuk memproses informasi yang diterima oleh mata, sehingga kanak-kanak boleh mengendalikan dan mengarahkan tangan untuk melakukan suatu tugas dengan baik. Sebenarnya koordinasi mata dan tangan pada kanak-kanak merupakan proses neurologis yang rumit, sehingga harus terus dilatih sejak sedini mungkin. Berikut merupakan 5 Aktiviti yang boleh meningkatkan koordinasi mata dan tangan kanak-kanak.

 

1. Finger painting



Ketika kanak-kanak berusia 0-5 tahun, ia sedang berada pada tahap golden age (masa emas). Masa inilah di mana pertumbuhan dan perkembangan kanak-kanak yang paling penting. Oleh itu, sebaiknya ibu bapa mengarahkan kanak-kanak pada berbagai kegiatan positif untuk melatih koordinasi mata dan tangannya. Jadi biarkan si Kecil membuat finger painting di atas kertas putih. Manfaat dari melakukan kegiatan dengan gerakan yang kompleks untuk menggambar dengan jari tersebut, nyatanya dapat memberikan stimulasi koordinasi mata dan tangannya. Finger painting merupakan cara awal dalam belajar melukis untuk anak usia dini.bJadi minta si Kecil membuat garis lurus panjang, angka 8 serta berbagai bentuk lain yang mengharuskan si Kecil melihat jari tangannya menelusuri kertas saat sedang menggambar. 

 

2. Lempar tangkap bola 



Apabila kanak-kanak belum sepenuhnya mampu mengoordinasikan mata dan tangannya dengan baik, hal tersebut bukan berarti perkembangan si Kecil dikatakan buruk. Ini kerana setiap perkembangan pada setiap kanak-kanak berbeza-beza satu sama lain. Oleh itu, menangkap dan melempar bola juga termasuk aktiviti yang baik untuk melatih ketangkasan tangan dan konsentrasi mata untuk mengikuti suatu objek. Saat si kecil melempar bola, maka ia harus mengarahkan ke sasaran dengan tepat. Hal itu dapat mengembangkan koordinasi mata maupun tangannya.

 

3. Perlumbaan butang

 

        Memakai baju dan membuka butang baju atau beg sekolah adalah tugas   

     yang memerlukan koordinasi tangan-mata yang hebat. Dalam format

     perlumbaan, aktiviti mengikat dan membuka butang boleh menjadi lebih

     menarik. Ini bukan mengenai kemenangan, tetapi mengenai motivasi  

     untuk melakukannya. Semakin cepat semakin baik. Tugas ini dapat

     diperkenalkan dalam litar permainan.

 

4. Pengangkutan barang




Permainan ini terdiri daripada membawa cawan plastik atau bekas lain

 yang diisi dengan air dari satu tempat ke tempat lain. Tujuannya adalah

untuk sampai ke destinasi tanpa menumpahkan air. Untuk

menjadikannya lebih mudah, ibu bapa boleh mengisi gelas hanya

separuh, dan menambah lebih banyak air. Ibu bapa juga boleh

meletakkan bekas besar di hujungnya dan mencadangkan sebagai

tujuan untuk mengisinya dengan gelas kecil, sehingga anda harus

melakukan lebih banyak perjalanan. Oleh itu, semakin banyak air yang

jatuh, semakin banyak masa yang diperlukan untuk mengambil air.

Comments

Popular posts from this blog

KELEBIHAN DAN KEKURANGAN PDPR

3 Faedah Bercucuk Tanam Untuk Anak Seawal 3+ Tahun

KANAK-KANAK SANGAT SUKA DIPUJI. 5 SITUASI PUJIAN INI DAPAT MENDORONG ANAK AGAR SENTIASA MELAKUKAN KEBAIKAN SETIAP HARI