4
Aktiviti Meningkatkan Koordinasi Mata dan Tangan
Koordinasi mata dan tangan adalah bagian penting dari
proses pertumbuhan dalam 1000 hari pertama kehidupan kanak-kanak. Hal ini
kerana koordinasi mata dan tangan adalah bahagian penting dari perkembangan bayi dalam aspek kognitif, motor
kasar dan juga perkembangan motor halus kanak-kanak.
Menurut Encyclopedia of Children’s Health bahwa
koordinasi mata dan tangan adalah kemampuan sistem visual untuk memproses
informasi yang diterima oleh mata, sehingga kanak-kanak boleh mengendalikan dan
mengarahkan tangan untuk melakukan suatu tugas dengan baik. Sebenarnya
koordinasi mata dan tangan pada kanak-kanak merupakan proses neurologis yang
rumit, sehingga harus terus dilatih sejak sedini mungkin. Berikut merupakan 5
Aktiviti yang boleh meningkatkan koordinasi mata dan tangan kanak-kanak.
1. Finger painting
Ketika kanak-kanak berusia 0-5 tahun, ia sedang berada pada
tahap golden age (masa emas). Masa inilah di mana pertumbuhan dan perkembangan kanak-kanak
yang paling penting. Oleh itu, sebaiknya ibu bapa mengarahkan kanak-kanak pada
berbagai kegiatan positif untuk melatih koordinasi mata dan tangannya. Jadi
biarkan si Kecil membuat finger painting di atas kertas putih. Manfaat
dari melakukan kegiatan dengan gerakan yang kompleks untuk menggambar dengan
jari tersebut, nyatanya dapat memberikan stimulasi koordinasi mata dan
tangannya. Finger painting merupakan cara awal dalam belajar melukis untuk anak
usia dini.bJadi minta si Kecil membuat garis lurus panjang, angka 8 serta
berbagai bentuk lain yang mengharuskan si Kecil melihat jari tangannya
menelusuri kertas saat sedang menggambar.
2. Lempar tangkap bola
Apabila kanak-kanak belum sepenuhnya mampu mengoordinasikan mata
dan tangannya dengan baik, hal tersebut bukan berarti perkembangan si Kecil
dikatakan buruk. Ini kerana setiap perkembangan pada setiap kanak-kanak berbeza-beza
satu sama lain. Oleh itu, menangkap dan melempar bola juga termasuk aktiviti
yang baik untuk melatih ketangkasan tangan dan konsentrasi mata untuk mengikuti
suatu objek. Saat si kecil melempar bola, maka ia harus mengarahkan ke sasaran
dengan tepat. Hal itu dapat mengembangkan koordinasi mata maupun
tangannya.
3. Perlumbaan butang
Memakai baju dan
membuka butang baju atau beg sekolah adalah tugas
yang memerlukan koordinasi tangan-mata
yang hebat. Dalam format
perlumbaan, aktiviti mengikat dan membuka
butang boleh menjadi lebih
menarik. Ini bukan mengenai kemenangan,
tetapi mengenai motivasi
untuk melakukannya. Semakin cepat semakin
baik. Tugas ini dapat
diperkenalkan dalam litar permainan.
4. Pengangkutan barang
Permainan ini
terdiri daripada membawa cawan plastik atau bekas lain
yang diisi dengan air dari satu tempat ke
tempat lain. Tujuannya adalah
untuk sampai ke
destinasi tanpa menumpahkan air. Untuk
menjadikannya
lebih mudah, ibu bapa boleh mengisi gelas hanya
separuh, dan
menambah lebih banyak air. Ibu bapa juga boleh
meletakkan bekas
besar di hujungnya dan mencadangkan sebagai
tujuan untuk
mengisinya dengan gelas kecil, sehingga anda harus
melakukan lebih
banyak perjalanan. Oleh itu, semakin banyak air yang
jatuh, semakin
banyak masa yang diperlukan untuk mengambil air.
Comments
Post a Comment