KEMBARA ALAM 5DT : MATA MINGGU 4 (20.8.2025) - COMPARE
Kembara Alam TKB – Langkah Kedua 5DT: Compare
Hari ini, untuk slot Kembara Alam 6 Santun, anak-anak masuk ke langkah kedua dalam 5DT iaitu Compare / Analogical Thinking. Kini sudah masuk minggu keempat pengembaraan mereka.
📌 Imbas Kembali Minggu 1 – 3
-
Anak-anak mula explore berkaitan mata.
-
Kami buat topeng daripada bahan sekeliling, kemudian mereka cuba berjalan tanpa lubang mata – merasai dunia yang gelap gelita.
-
Anak-anak juga hasilkan kamera daripada kertas keras terpakai, dihias dengan bahan alam sekitar. Dengan kamera kertas itu, mereka meneropong sekeliling seperti melihat dari lensa kamera.
-
Minggu lepas pula, anak-anak diberi cetakan anatomi mata. Mereka ‘zoom in’ salur darah pada mata rakan, mengira kerdipan mata, melihat warna mata kawan, dan akhirnya membandingkan dengan urat daun yang ditemui di luar kelas.
@kembarabijak Hari ni untuk slot Kembara Alam 6 Santun kita cuba masuk langkah kedua, Compare 5DT. Ini dah minggu keempat. Minggu 1 - 3 anak-anak explore berkaitan mata. Kita buat topeng guna bahan ada di sekeliling, anak-anak cuba berjalan guna topeng tanpa mata. Kita juga buat kamera guna kertas keras terpakai dan hias guna bahan sekeliling. Anak-anak meneropong melalui lensa kertas. Minggu lepas Cikgu Ana cetak anatomi mata, minta mereka zoom in salur darah yang ada di mata rakan. Kira kerdipan mata, lihat warna mata kawan. Kemudian cari daun dan lihat urat daun, adakah ada persamaan seperti salur darah di mata? Jadi minggu ini, kita teroka alam guna kamera betul sama ada menggunakan telefon @ tablet secara bergilir berpasangan. Anak-anak belajar bergilir dan melihat alam dan rakam. Sebelum tamat sesi, anak-anak diajak berehat sebentar dan diasak dengan soalan-soalan seperti. Apa yang sama antara mata dan kamera? Apa yang beza antara mata dan kamera? Nak rakam gambar pada kamera kena klik apa? Tapi nak rakam gambar pada mata kena klik apa? Kamera nak 'on' kena guna apa? Mata kita ada ke tekan apa-apa nak bagi 'on'? Jadi, kamera ke mata yang lagi hebat? MATAAAAAAA! Pada fasa ini, kita tak sebut lagi Allah cipta mata, sebab tu mata hebat. Kita mahu menjentik pemikiran anak. Selalu kita kagum dengan foto dihasilkan oleh kamera. Selalu bertanya-tanya guna hp jenis apa, model apa. Tetapi sebenarnya, di sebalik keindahan yang dipaparkan oleh kamera, ada lagi yang lebih indah, tapi dek kerana dah dilahirkan dengan sepasang mata tanpa bayaran, kita terlupa merenung nikmat yang satu ini. Inilah langkah kedua iaitu Analogi @ Critical thinking dalam 5DT setelah anak-anak Explore. Insya-Allah minggu seterusnya kita dah boleh masuk langkah Question. #pendaftaran2026kinidibuka #wassap0177784681 #bestausekolahkami #5dthinkingkids #selamatdatangketadikakembarabijak ♬ Subhan Allah - Mohamed Youssef
📸 Minggu Ini – Kamera Sebenar
Aktiviti kali ini lebih menarik! Anak-anak diberi peluang menggunakan kamera sebenar – sama ada telefon atau tablet – secara bergilir berpasangan. Mereka belajar bergilir, melihat alam, dan merakam detik keindahan sekeliling.
🤔 Sesi Soal Jawab Sebelum Tamat
Untuk menjentik pemikiran, anak-anak ditanya:
-
Apa yang sama antara mata dan kamera?
-
Apa yang beza antara mata dan kamera?
-
Nak rakam gambar pada kamera kena klik apa?
-
Tapi nak rakam gambar pada mata kena klik apa?
-
Kamera nak ‘on’ kena guna apa?
-
Mata kita ada ke tekan apa-apa nak bagi ‘on’?
-
Jadi, kamera ke mata yang lagi hebat?
Dan dengan penuh semangat, jawapannya ialah:
“MATAAAAAA!”
🌿 Refleksi Guru
Pada fasa ini, kami belum sebut lagi bahawa “mata lebih hebat kerana Allah yang mencipta”. Tujuannya adalah untuk melatih anak-anak berfikir kritis dan melihat realiti dengan lebih mendalam. Selalunya kita kagum dengan hasil foto dari kamera, malah sering tertanya-tanya telefon atau model apa yang digunakan.
Tetapi sebenarnya, di sebalik keindahan yang dirakam oleh kamera, ada yang lebih menakjubkan: sepasang mata yang Allah anugerahkan kepada kita secara percuma sejak lahir. Nikmat besar ini sering kita lupa kerana terlalu biasa dengannya.
🌱 Kesimpulan
Inilah langkah kedua dalam 5DT, iaitu Compare - Analogical / Critical Thinking, selepas anak-anak selesai langkah pertama Explore.
Insya-Allah, minggu seterusnya kita akan mula masuk ke langkah ketiga: Question.
Comments
Post a Comment