KELEBIHAN DAN KEKURANGAN PDPR
PDPR atau Pembelajaran Di Rumah merupakan kaedah pembelajaran norma
baharu yang kini diaplikasikan dalam kalngan masyarakat kini bukan sahaja
disesetengah negeri tetapi secara keseluruhan di negara Malaysia. Hal ini
demikian kerana, peningkatan kes jangkitan CoronaVirus dalam kalangan
masyarakat Malaysia mencapai penularan yang tidak dan mengakibatkan semua
aktiviti secara bersemuka mengalami kekangan. Kementerian Pendidikan Malaysia
telah mengambil inisiatif untuk menjalankan sesi pembelajaran dari rumah.
PDPR atau konsep pembelajaran dari rumah ialah pembelajaran secara atas talian yang menggunakan pelbagai aplikasi antaranya Google Meet, Zoom ataupun WhatsApp Video. Kaedah pembelajaran ini sebenarnya memberi pencerahan dari aspek pembelajaran secara moden dan boleh mengaplikasikan kemudahan teknologi pada masa kini. Ini antara salah satu kelebihan PdPR yang mana membantu anak-anak membuat penerokaan pembelajaran secara atas talian dan baru. Hal ini juga dapat membantu anak-anak lebih celik akan teknologi.
Kedua, kelebihan
PdPR dapat dilihat daripada aspek perkembangan anak-anak pada pandangan ibu
bapa. Sebelum ini, perkembangan anak-anak hanya mendapat penilaian daripada
guru-guru yang mengajar, namun apabila pembelajaran daripada rumah, penilaian
ibu bapa dapat dilihat secara terus setakat mana kemampuan anak-anak dalam
pembelajaran.
Ketiga, hubungan
ibu ayah dengan anak-anak dapat dieratkan dengan lebih ketat dan sekaligus.
Mengapa erat? Kebanyakkan kelas pengajaran anak-anak di tadika banyak
melibatkan aktiviti pergerakan dan aktiviti bersama. Justeru apabila sesi
pembelajaran berlaku, ibu bapa akan turut serta menolong dan menjalankan
aktiviti bersama-sama anak-anak. Hal ini dalam kaedah kaunseling, dapat
mengurangkan tekanan dalam kalangan dewasa dengan kaedah terapi bermain.
KEKURANGAN PDPR
Pembelajaran daripada rumah turut mengahadapi kekurangan daripada
murid, ibu bapa waimah guru turut merasa hal yang sama. PdPR pada kalangan
kanak-kanak mungkin antara yang menerima kesan yang maksima iaitu dari aspek
pemahaman. Murid-murid pada peringkat tadika dan prasekolah sangat memerlukan
penerangan secara terus dan bersemuka selain menunjukkan barang ataupun alatan
secara jelas. Namun apabila sesi pembelajaran secara dalam talian, mereka sukar
melihat barangan secara jelas selain mereka juga tidak mempunyai barangan yang
sama digunakan oleh guru.
Selain itu, kekangan
anak-anak turut serta dalam sesi pembalajaran secara jelas tanpa mengalami
sebarang gangguan. Gagguan yang dimaksudkan ialah gangguan sambungan internet
kepada semua pelajar. Sesetengah murid yang tinggal di kawasan yang megalami
gangguan internet, mereka sukar untuk turut serta secara jelas ataupun mungkin
mereka akan tertinggal jika mengalami sebarang masalah capaian.
Akhir sekali, kekangan
pdpr juga akan dapat dilihat secara jelas apabila anak-anak akan mengalami
masalah daripada aspek gangguan persekitaran. Hal ini sukar untuk mereka fokus
pada pembelajaran. Mereka akan melihat abang, kakak ataupun adik bermain,
justeru mereka akan rasa ingin bermain juga. Selain itu, jika ibu bapa juga
bermesyuarat, akan menalami gangguan semasa komunikasi, yang mana suara yang
bising dan kesukaran fokus.
Comments
Post a Comment