ANAK TAKUT BERPISAH BUKAN TANDA MANJA
SEPERATION ANXIETY DISORDER
Sesi persekolahan bagi tahun 2020 hingga 2021 kini hanya dijalankan
di rumah secara pembelajaran atas talian oleh kerana pandemic yang melandan Malaysia.
Namun kemlut pandemic ini telah berubah kepada endemic yang mana negara kini
sedang beralih kepada fasa pemulihan. Selepas ini tidak mustahil pembelajaran
anak-anak akan di jalankan secara normal iaitu secara bersemuka. Situasi ini
akan menggusarkan perasaan ibu bapa yang baru menghantar anak ke sekolah kerana
kebanyakkan dari mereka akan berdepan dengan situasi anak yang mengalami isu SEPERATION
ANXIETY DISORDER ataupun fasa MASALAH KEBIMBANGAN AKAN PERPISAHAN. Situasi
ini seringkali dapat dilihat semasa sesi persekolahan baru bermula. Awal tahun 2021,
akhbar Harian Metro memaparkan seorang kanak-kanak tahun 1 lari daripada
sekolah untuk pulang ke rumah pada hari pertama persekolahan.
APA ITU SAD?
Isu ini bukan sahaja membimbangkan ibu bapa, namun guru-guru juga
akan berdepan dengan masalah apabila kanak-kanak menangis dan bersikap agresif
dengan menangis dan memukul guru. Kanak-kanak yang berdepan dengan rasa takut
untuk berpisah ini akan berlaku pada usis anak 1 hingga 4 tahun yang akan
berada di taska, 4 hingga 6 tahun yang akan membiasakan diri di tadika atau
prasekolah dan murid 7 tahun yang akan berdepan dengan situasi persekolahan
yang lebih formal. Mereka akan bersa takut untuk berpisah dengan seorang
individu yang mereka telah selesa terutama sekali ibu bapa.
Menurut kajian DSM-5 situasi masalah ini dapat dilihat kanak-kanak tersebut mengalami perasaan takut dan resah yang melampau untuk berpisah. Tingkat perasaan ini dapat dilihat pada 2 peringkat iaitu prolog atau severe. Masalah seperti ini akan membuatkan mereka dan orang sekeliling mengahadapi isu kesukaran untuk ke sekolah, berada dengan rakan sebaya atau tinggal di bilik secara berseorangan.
Individu yang mengalami gejalan ini akan dapat dikenalpasti melalui beberapa symptom yang mereka tunjukan iaitu:
1) Stress
yang luar biasa apabila perlu berpisah daripada individu atau tempat yang sudah
selesa.
2) Ketakutan
yang melampau sehingga sukar menagawal emosi.
3) Kecenderungan
perasaan bimbang tentang sesuatu yang belum berlaku.
4) Takut
apabila berseorangan
5) Kerisauan
untuk tidur dan berpisah daripada individu lain.
Keadaan ini disifatkan sebagai masalah yang normal berlaku dalam kalangan kanak-kanak yang berusia 8 bulan hingga 15 bulan. Ketidakseimbangan emosi ini juga akan terjadi pada inidividu yang berusia 12 tahun ke bawah (Shear, 2006).
RAWATAN
Pendapat mengenai rawatan banyak disuarakan oleh pakar, namun
setelah beberapa kajian dilakukan kaunselor kanak-kanak dan remaja menyifatkan
ubat serta rawatan psikoterapi antara rawatan yang berjaya membantu pesakit.
CBT (Cognitive Behavioural Therapy) dan ET (Exposure
Therapy) adalah gabungan rawatan yang berhasil mengubah dan mengatasi
kebimbangan klien. CBT antara rawatan yang dilakukan bagi mengubang pandangan
pendapat dan permikiran klien selain dari permikiran tersebut terdorong kepada
pengubahsuaian tingkah laku inidividu ini untuk mengawal rasa takut. Setelah
kaedah CBT berjaya, kaunselor akan membantu klien untuk mencuba ET iaitu
mendedahakan diri kepada situasi yang mereka takuti. Kaedah ini adalah untuk
mereka mencuba situasi yang mereka anggap sukar dan apabila telah berdepan
dengansitusi tersbut mereka akan mengubah persepsi yang lebih baik. Kaedah
rawatan ini bukan sahaja sesuai untuk dewasa tetapi juga kanak-kanak.
Rawatan hebat sekalipun sukar menemui kejayaan tanpa bantuan
keluarga. Seorang kaunselor atau terapi sebagai penggerak kepada rawatan,
tetapi ibu bapa atau individu yang paling rapat antara medium sokongan yang
paling hebat untuk memastikan kejayaan rawatan yang dijalankan. Setiap masalah,
keluarga dan individu ini adalah paling hebat kesannya kepada klien. Ibu bapa
perlu terlibat sama untuk membantu anak-anak di luar waktu rawatan. Kaedah ini
turut dapat mengurangkan tingkat kebimbangan yang dialami. Abraham Maslow juga
menyatakan tingkat rasa Love And Belonging (disayangi) dan Safety
(keselamatan) sangat diperlukan oleh seorang inidividu untuk mencapai Self
Actualization (Kejayaan diri).
Comments
Post a Comment