KEPENTINGAN PERBUALAN PAGI KEPADA KANAK-KANAK




 


Perbualan pagi merupakan satu aktiviti yang dijalankan di Prasekolah. Pelbagai kemahiran dapat diterapkan melalui aktiviti perbualan pagi. Salah satu kemahiran yang diterapkan melalui aktiviti perbualan pagi ialah kemahiran sosial dan emosi. Kemahiran sosial dan emosi diperlukan oleh kanak-kanak dalam menyesuaikan diri dengan persekitaran pembelajaran. Dalam bidang pendidikan, perbualan pagi bermula di New Jersey pada tahun 1991. Pelbagai istilah digunakan bagi perbualan pagi antaranya ialah Tribes, Learning Circles dan kini disebut sebagai Circle Solutions (Roffey & Mccarthy 2013). . Selain daripada itu, pengajaran perbualan pagi juga mampu memperkembangkan kemahiran seperti lima kemahiran yang dipelajari secara tidak langsung melalui perbualan pagi ialah kemahiran melihat, kemahiran mendengar, kemahiran bercakap, kemahiran berfikir dan juga kemahiran pengamatan (Mosley 2008). Berikut merupakan kepentingan perbualan pagi kepada kanak-kanak.

 

·         Meningkatkan kemahiran sosial

 


Perbualan pagi boleh juga diadaptasi bagi mengenal keperluan sosial serta komunikasi seperti kanak-kanak autisme. Ini bermakna setiap murid keperluan khas dapat melibatkan diri dalam aktiviti perbualan pagi. Salah satu matlamat utama bagi kanak-kanak ialah menyediakan mereka dengan peluang untuk belajar serta aktiviti bagi membolehkan mereka bersama dengan rakan sebaya dalam kumpulan. Hasil dapatan kajian Zheng et al. (2014) mendapati perbualan pagi sangat berkembang dari segi pengamalan di kalangan guru dan ia merupakan kaedah yang sesuai dalam meningkatkan kemahiran personal serta kemahiran sosial kanakkanak (Lown 2002)

 

·         Mewujudkan hubungan baik bersama guru


 


Perbualan pagi juga dapat mewujudkan hubungan yang baik bersama guru. Rutin harian seperti perbualan pagi memberikan peluang interaksi sosial di antara guru dan juga murid-murid. Ini menjelaskan bahawa perbualan pagi merupakan kaedah dalam membina dan mengekalkan hubungan bersosialisasi.

 

·         Mewujudkan kesediaan untuk belajar

 


Ia juga mampu mewujudkan kesediaan murid untuk belajar pada hari yang berkenaan. Aktiviti perbualan pagi yang dijalankan oleh guru dapat meningkatkan kemahiran murid dari segi sosial dan emosi secara tidak langsung. Model Collaborative for Academic, Social and Emotional Learning (CASEL) 2014 menyatakan terdapat lima komponen kemahiran sosial dan emosi seperti kemahiran pengurusan diri, kemahiran kesedaran diri, kemahiran membuat keputusan, kemahiran kesedaran sosial serta kemahiran berhubung.

 

Comments

Popular posts from this blog

KELEBIHAN DAN KEKURANGAN PDPR

3 Faedah Bercucuk Tanam Untuk Anak Seawal 3+ Tahun

6 Peringkat Ketika Bermain Blok / Bongkah