TINGKAH LAKU EMOSI KANAK-KANAK
Tahukah anda bahawa kanak-kanak biasanya belajar daripada apa yang sedang mereka lihat dan yang telah terjadi, bukannya daripada apa yang dikatakan atau diberitahu kepada mereka. Dengan kata lainnya menunjukkan perlakuan tingkah laku yang baik berbanding mengarahkan mereka untuk bertingkah laku sepertimana yang diingini (Cathy Malley, 1998 ). Dalam teori Albert Bandura, pembelajaran sosial merupakan pembelajaran tingkah laku seseorang itu melalui pemerhatian yang dibuat ataupun peniruan. Seseorang itu akan melakonkan apa yang diperhati dan dipelajari dalam kehidupan seharian mereka. Tingkah laku kanak-kanak yang berulang-ulang kali melalui peniruan terhadap tingkah laku orang sekeliling akan menjadi sebati dan akhirnya menjadi sikap dan tingkah laku sendiri. Justeru, bagaimana guru-guru, adik beradik terutamanya ibu bapa bertingkah laku akan memberi kesan kepada kanak-kanak.
Apa itu tingkah laku ?
Tingkah laku
adalah apa yang dilakukan atau diperkatakan oleh seseorang individu. Selain
itu, tingkah laku juga melibatkan semua tindakan seseorang yang boleh
diperhati, diukur dan dinilai dan sebarang perbuatan yang dilakukan sama ada
secara terus atau tidak, secara sedar atau separa sedar. Terdapat dua jenis
tingkah laku, iaitu:
1) Tingkah
Laku Positif
Tingkah laku positif adalah satu
proses untuk perkembangan kanak-kanak secara seimbang Selain itu, kanak-kanak
juga akan lebih bersemangat untuk melibatkan diri dalam sebarang aktiviti
pengajaran dan pembelajaran sama ada di sekolah mahupun di rumah. Tingkah laku
positif juga dapat meningkatkan perkembangan kanak-kanak iaitu sikap ingin tahu
yang tinggi.
·
Contoh tingkah laku positif :
-Sikap ingin tahu yang
tinggi terhadap sesuatu perkara yang dilihat.
-Cepat menangkap atau 'catch up'
sesuatu perkara yang baru dipelajari serta mempelajari sesuatu yang baru dengan
cepat.
-Sentiasa cepat dan pantas
apabila menggunakan otak untuk berfikir.
-Sentiasa menunjukkan kesungguhan atau
sikap maju ke depan berbanding kawan-kawan yang lain.
·
Faktor tingkah laku positif
-Baka
-Rakan Sebaya
-Keluarga (ibu bapa)
-Pengaruh tadika (guru)
2) Tingkah
laku negatif
Tingkah
laku negatif pula merupakan tingkah laku yang mampu memberikan masalah dan
mengganggu proses pengajaran dan pembelajaran dalam kelas mahupun di rumah.
·
Contoh tingkah laku negatif
-Tingkah
laku merosakkan (destruktif)- tingkah laku agresif untuk melihat orang lain
mengalami kesusahan atau menderita malah merasa seronok apabila orang lain
mendapat malang seperti merosakan sesuatu alatan atau benda, mematahkan,
menconteng dan lain-lain.
-Tingkah
laku mengganggu (distruktif)- pelakuan melampau yang mengganggu orang lain atau
sesi pengajaran dan pembelajaran seperti membuat bising, mengganggu rakan,
bergaduh, bertumbuk,menjerit, bercakap dengan kuat dan sebagainya.
-Pengunduran
diri- keadaan kanak-kanak dimana menarik diri daripada sesuatu situasi atau
keadaan kerana rasa rendah diri, rasa tidak selamat, rasa terancam, kurang
kemahiran atau malu.
-Hiperaktif-
keadaan dimana kanak-kanak yang tidak boleh duduk diam, bergerak ke sana ke
mari tanpa arah tujuan dan sukar dikawal. Malah, kanak-kanak ini tidak takut
kepada orang, kerap menangis, suka ketawa, sukar beri tumpuan terhadap
permainan atau kerja yang dilakukan dan mudah mengamuk apabila kehendak tidak
dilayan.
-Kebimbangan-
kanak-kanak yang berkeadaan tidak tenteram, kurang senang, takut disebabkan
guru dan murid lain akan memandang rendah terhadap dirinya. Contohnya, dalam
pelaksanaan aktiviti.
-Pergantungan
berlebihan- kanak-kanak yang bergantung secara berlebihan kepada orang sekeliling
seperti ibu bapa, guru dan rakan sebaya.
Malah, mereka tidak dapat berdikari atau membuat keputusan sendiri.
·
Faktor tingkah laku negatif
-
Keluarga
(ibu bapa)
-
Peranan
guru
-
Keadaan
fizikal bilik darjah
-
Pengaruh
rakan sebaya
Keperluan
Kanak-Kanak Masalah Tingkah Laku
1) 1) Kasih sayang
-Kasih sayang yang tidak berbelah bagi
dari ibu bapa amat penting dalam mendidik kanak-kanak bermasalah tingkah laku.
Adalah amat penting bagi sesebuah keluarga hidup dalam suasana yang harmoni dan
penuh kasih sayang. Walaupun setiap keluarga berbeza dari segi latar belakang
dan budaya, aspek kasih sayang perlu wujud dan menjadi keutamaan supaya
kanak-kanak mengetahui bahawa diri mereka disayangi. Malah, mereka juga perlu
tahu bahawa kasih sayang yang diterima tidak bersyarat dan tidak bergantung
kepada kesalahan ataupun kesilapan yang mereka lakukan. Selain itu, terdapat
kanak-kanak yang merasakan mereka mendapat kurang kasih sayang disebabkan diri
mereka yang kurang menyerlah dari segi kebolehan berbanding adik beradik yang
lain. Dalam situasi sebegini, kanak-kanak perlu diyakinkan bahawa kasih sayang
yang diterima tidak bergantung kepada pencapaian atau kegagalan mereka. Mereka
perlu tahu bahawa setiap kanak-kanak mempunyai kelebihan dan kekurangan masing-
masing dan segala kekurangan atau kegagalan perlulah diterima seadanya. Kasih
sayang yang tidak berbelah bagi dari ibu bapa dan ahli keluarga akan dapat
membantu kanak-kanak yakin terhadap diri sendiri dan berasa diri mereka
dilindungi.
2)
Kebebasan bermain
-kanak-kanak perlu diberi peluang
bermain dengan kanak-kanak lain dan rakan sebaya. Dalam mengejar arus pemodenan
masa kini, ibu bapa lebih memberi penekanan kepada pencapaian akademik sehingga
ada ketikanya kanak-kanak langsung tiada masa bermain atau beriadah. Kerap kali
ibu bapa mengucapkan kata-kata seperti “Kamu asyik nak main sahaja” atau ”Baca
buku itu, jangan main” tanpa menyedari kepentingan bermain bagi kanak-kanak. Sekiranya
kanak-kanak asyik dipaksa untuk melakukan sesuatu yang tidak disukai dan
peluang untuk mereka bergaul dangan rakan sebaya mereka dikurangkan,
kanak-kanak mungkin akan bersifat mengasingkan diri dan tidak berani untuk
bergaul dengan orang lain. Peluang seharusnya diberikan kepada kanak-kanak
untuk bermain sama ada sendirian atau dengan kawan-kawan secara berkumpulan.
Dengan itu, kanak-kanak tidak akan terasa tertekan dengan kehidupan. Selain
itu, bermain mengajar kanak-kanak berinteraksi dengan orang lain serta dapat
memupuk kemahiran bersosial seperti berkawan, mengawal diri, berkongsi dan
bertoleransi. Bermain juga membantu kanak-kanak memupuk kreativiti dan
menyesuaikan diri terhadap persekitaran. Sewaktu bermain, kanak-kanak bebas
untuk berlari, ketawa dan menjerit dan ini dapat membantu pernafasan dan
menggalakkan mereka meluahkan perasaan. Pada masa yang sama bermain bersama
rakan-rakan akan juga membantu kanak-kanak mengenal pasti kekuatan dan
kelemahan diri mereka dan mempelajari cara bermain dengan betul.
3)
Membina keyakinan dan harga diri
kanak-kanak perlu diberi peluang
membina keyakinan dan harga diri. Sebagai kanak-kanak, mereka seharusnya
dibimbing untuk mencuba aktiviti baru mengikut kebolehan mereka. Di peringkat
kanak-kanaklah mula terbentuk personaliti, keyakinan dan harga diri jika diberi
bimbingan yang baik. Harga diri terbentuk apabila kanak-kanak belajar menilai
diri, menyayangi diri sendiri menghormati diri sendiri dan orang lain. Keyakinan
dan harga diri boleh dibentuk dengan beberapa cara antaranya memberi pujian
sekiranya berjaya dalam perkara yang dilakukan dan galakan untuk mencuba lagi
sekiranya menghadapi kegagalan. Ibu bapa perlu memberi pujian kepada anak-anak
sekiranya mereka telah berbuat sesuatu perkara yang baik. Dengan cara ini,
kanak-kanak akan merasa diri mereka dihargai dan disayangi. Kanak-kanak juga
mempunyai perasaan. Kata-kata seperti ”Syabas” dan ”Tahniah” adalah antara
kata-kata yang boleh menyuntik semangat kanak-kanak untuk berusaha dengan lebih
gigih dan meningkatkan harga diri mereka. Sekiranya ibu bapa atau orang dewasa
mengeluarkan kata-kata yang negatif seperti ”Kenapa bodoh sangat?” ”degil” dan
”tidak pandai”, ini akan menyebabkan kanak-kanak berasa rendah diri. Elakkan
dari mengeluarkan kata-kata yang menyakitkan dan menyindir bila kanak-kanak
melakukan kesilapan. Mereka akan mempunyai perasaan takut untuk berbuat kesilapan
dan membesar dengan mempunyai harga diri yang rendah.
4) 4) Keselamatan
Kanak-kanak memerlukan persekitaran
yang selamat, tenteram dan terjamin. Bagi menjamin tumbesaran dan perkembangan
mental yang sihat, persekitaran di mana kanak-kanak itu tinggal perlulah
selamat. Kanak-kanak memerlukan kasih sayang dan perlindungan daripada keluarga
mereka. Bagi memastikan kanak-kanak ini membesar dengan penuh keyakinan,
kanak-kanak perlulah berada dalam persekitaran fizikal dan emosi yang selamat
dan menggalakkan bagi membolehkan mereka menjalankan aktiviti seharian. Tidak
kira persekitaran itu di rumah, sekolah, pusat jagaan, pusat pembelajaran dan
taman permainan kanak-kanak, kawasan tersebut perlulah dilengkapi dengan
ciri-ciri keselamatan yang boleh menghalang berlaku kecederaan dan pencabulan
hak kanak-kanak. Keselamatan yang dimaksudkan ini tidak tertakluk kepada
keselamatan fizikal tetapi turut merangkumi keselamatan emosi. Sesebuah
keluarga yang berdepan dengan konflik boleh mempengaruhi kesihatan mental
kanak-kanak. Ibu bapa yang sering bergaduh dan mengeluarkan kata-kata kesat dan
memaki hamun boleh menyebabkan kanak-kanak berasa keliru, sedih dan sentiasa
menyalahkan diri mereka sendiri akibat dari apa yang berlaku kepada ibu bapa.
Kanak-kanak yang menghadapi situasi sebegini akan menjadi sukar bersuara pasif
serta tidak tegas diri. Kanak-kanak ini menjadi takut untuk menyuarakan
keinginan dan perasaan mereka sendiri. Persekitaran yang ceria akan membantu
kanak-kanak menjadi cergas, aktif, berani bersuara dan menyatakan pendapat
tanpa perasaan takut dan bimbang.
5) 5) Berdisiplin
Dalam mendisiplinkan anak-anak,
ibu-bapa perlu memberi teguran yang konsisten. Sekiranya mereka melakukan
kesalahan, hukuman perlu diberi. Walau bagaimanapun, hukuman fizikal seperti
merotan, memukul dan menampar akan menyebabkan kanak-kanak memberontak dan
menjadi lebih agresif. Hukuman yang diberi perlu mengajar mereka mendisiplinkan
diri sendiri seperti hukuman mendenda mereka melakukan kerja rumah, tidak
membenarkan mereka keluar rumah untuk bermain (grounded), berdiri menghadap
dinding (time-out), atau memotong wang perbelanjaan bertujuan mengajar
memperbaiki diri dan ke arah kebaikan. Anak-anak perlu diterangkan mengapa
mereka dihukum. Ketegasan ibu bapa diperlukan dan anak-anak perlu diberitahu
bahawa kemarahan hanya pada tingkah laku mereka dan bukan pada diri mereka.
Kesimpulannya, orang yang berada di
sekeliling kanak-kanak adalah sangat penting untuk mengawasi keadaan di mana masalah
tingkah laku berlaku dengan mengetahui sejauh mana kanak-kanak dapat memperkuatnya tingkah laku secara positif.
Walaupun setiap kanak-kanak mempunyai keperluan yang berbeza, ada beberapa
langkah yang dapat diambil, secara umum dapat membantu mencegah masalah tingkah
laku. Kanak-kanak bertindak kerana banyak sebab. Oleh itu, orang yang
berdekatan dengan kanak-kanak tersebut terutamanya ibu bapa dan guru perlulah mencuba
memahami apa yang diinginkan oleh kanak-kanak itu atau apa yang mendorong
tingkah laku tersebut. Hal ini adalah langkah penting dalam mencegah masalah
tingkah laku kanak-kanak.
Comments
Post a Comment