PUNCA MASALAH MEMBACA
Masalah
membaca sering berlaku dalam kalangan kanak-kanak. Walaupun kanak-kanak telah
menerima pendidikan dan pengajaran di sekolah yang disampaikan oleh guru,
terdapat juga kanak-kanak yang masih tidak mampu untuk membaca. Oleh itu,
membaca merupakan salah satu kemahiran yang penting dalam kehidupan dalam
seharian kita. Hal ini demikian kerana kanak-kanak perlu membaca untuk
memperoleh maklumat tertentu.
Selain
itu, kanak-kanak perlu menjalani proses pembelajaran di sekolah secara
berperingkat. Ini adalah menjadi tugas guru untuk mengesan kelemahan membaca bagi
kanak-kanak dan seterusnya menjalankan pemulihan bacaan dengan segera. Pelbagai
kaedah dan teknik mengajar bacaan yang boleh digunakan oleh guru mengikut
kesusaian dan kebolehan membaca kanak-kanak. Selain guru, ibu bapa juga
memainkan peranan yang penting untuk mengajar kanak-kanak membaca supaya
mempunyai kesinambungan pembelajaran di rumah.
Marilah
kita sama-sama membincangkan punca masalah membaca dalam kalangan kanak-kanak untuk
memastikan anak-anak lebih cemerlang dalam pembelajaran. Punca masalah membaca
adalah rumit dan sukar untuk ditentukan secara khusus. Namun, Guy L.B. dan
rakan-rakannya (1994) telah membahagikan punca masalah membaca kepada tiga faktor
besar, iaitu :
i. i) Faktor fizikal
Faktor fizikal yang mempengaruhi masalah bacaan ini adalah seperti masalah pendengaran, pertuturan, penglihatan, neurological seperti kerosakan otak iaitu serebral palsi, aphasia dan terencat akal serta masalah kesihatan seperti epilepsi, masalah jantung dan kurang zat makanan yang serius.
ii) Faktor kognitif dan bahasa
Faktor
ini merupakan kanak-kanak yang mempunyai tahap kecerdasan yang rendah dan
kanak-kanak yang terencat akal. Hal ini menyebabkan mereka akan menghadapi masalah
dalam bacaan yang serius. Selari dengan masalah ini ialah tahap kognitif yang
rendah sehingga menyebabkan proses memperolehi kemahiran membaca menjadi sangat
sukar. Bagi faktor bahasa pula melibatkan bahasa penerimaan iaitu keupayaan semantik
dan sintaksis. Semantik amat berbeza jika dibandingkan dengan sintaksis kerana semantik
adalah mengkaji makna manakala sintaksis adalah mengkaji struktur bagi sesuatu sistem
tanda.
Masalah
membaca kebiasaannya wujud seiring dengan faktor-faktor emosi yang akan memberi
kesan yang besar terhadap penyesuaian diri dan sosial kanak-kanak. Masalah
penyesuaian diri mungkin berpunca daripada faktor fizikal dan persekitaran yang
boleh menyebabkan kegagalan membaca. Hal ini, menyebabkan kanak-kanak akan
menjadi kecewa dan menjejaskan emosi mereka. Bagi faktor persekitaran seperti
kanak-kanak yang kurang beruntung iaitu tidak mendapat kasih sayang keluarga,
kurang zat makanan, tiada galakan keluarga dan sebagainya. Ia akan menjejaskan
pencapaian kanak-kanak dalam pelajaran termasuk keupayaan membaca. Akhir sekali,
faktor pendidikan iaitu tidak menyediakan peluang pengajaran secara individu,
tidak memberi perhatian terhadap kesediaan membaca kanak, mengabaikan kemahiran
membaca di sekolah dan penggunaan teknik pengajaran yang kurang berkesan.
Oleh
yang demikian, para guru dan ibu bapa mestilah peka akan masalah yang dihadapi
oleh setiap kanak-kanak terutama dalam masalah membaca. Sekiranya, kanak-kanak
yang mengalami masalah ini dapat dikesan dengan lebih awal, mereka dapat
dibantu dengan kaedah yang sesuai untuk mengatasi masalah tersebut. Melalui
tindakan ini, kanak-kanak yang bermasalah dapat menjalani proses pembelajaran
dengan lebih teratur.
Comments
Post a Comment