PERKEMBANGAN PERTUTURAN ANAK-ANAK


Mendengar bebelan comel yang keluar dari mulut kanak-kanak adalah salah satu hiburan yang menenangkan jiwa ibu dan ayah. “Babbling” atau bebelan bayi merupakan kemahiran asas yang perlu dikuasai oleh setiap anak-anak. Pertuturan dipelajari daripada aspek meniru dan mendengar. Proses yang sukar adalah di mana kanak-kanak perlu mematangkan fikiran untuk memproses maklumat sebelum menghantar isyarat pada otot. Otot yang menerima isyarat seterusnya akan memproses maklumat tersebut dan mengeluarkan bunyi daripada pertuturan kanak-kanak.

Setiap usia kanak-kanak daripada 4 hingga 6 tahun, ibu bapa perlu memastikan mereka mampu untuk menguasai dan memproses maklumat untuk menuturkan beberapa perkataan yang bermakna mengikut peringkat usia. Sikap ibu bapa sebegini dapat membantu anak-anak yang mengalami masalah pertuturan dapat dikenalpasti dan dibantu dengan kadar segera.

 

SILENT OR TALKATIVE? MANA YANG LEBIH BAIK?



Persoalan anak-anak pendiam atau anak-anak yang petah bercakap acap kali menjadi perbualan dalam kalangan ibu ayah. Anak-anak yang kurang bertutur mungkin dianggap pendiam atau sesetengah ibu bapa menganggap ia suatu masalah yang berlaku pada anak-anak. Justeru, bagi merungkai persoalan tersebut, ibu bapa perlu tahu perkembangan pertuturan yang perlu dikuasai oleh anak-anak berdasarkan umur mereka.

Dr Yong Jurina Fadzil, yang merupakan seorang Consultant Paediatrician and Paediatric Cardilogist, kanak-kanak akan mula bercakap seawal usia 2 bulan di mana mereka kan belajar menggerakkan bibir untuk mengeluarkan bunyi. Selain itu, perubahan pada nada pertuturan juga akan dikuasai pada peringkat ini. Di usia ini, mereka akan mula belajar untuk mengukir senyuman dan ketawa sebagai salah satu reaksi tindak balas.

 

PERINGKAT PERTUTURAN KANAK-KANAK

       I.            6 Bulan

·     Babbling iaitu kemahiran kanak-kanak mengusai kemahiran mencantum huruf vocal dan konsonan seperti (ba..ca..ta..da).

·    Kemahiran anak-anak juga akan menggunakan lidah untuk membentuk bunyian seperti (uuu….aaaa)

    II.            8-9 Bulan

·   Pada peringkat ini, anak-anak akan mengeluarkan bunyi berdasarkan nada atau bunyi muzik. (Membuat bunyian haiwan)

·     Kanak-kanak juga akan mula memberiperhatian apabila ada interaksi dengan orang lain. Kemahiran yang sering dikuasai ialah menyebut ma…ma.

 III.                  1 Tahun

·      Kebolehan menyebut beberapa perkataan yang bermakna. Selalunya pada pada peringkat anak-anak seusia ini akan mendengar seolah-olah mereka berceloteh.

·         Kanak-kanak yang sering didengari selalunya berkemampuan mengeluarkan 10 hingga 25 perkataan seperti kaki..mata..saya. Mereka juga sudah mampu untuk berinteraksi dengan orang lain. 

 IV.            2 Tahun

·  Kemahiran yang perlu dikuasai pada anak-anak di usia ini adalah penggunaan ayat pendek. Kanak-kanak akan belajar daripada pendengaran dan peniruan daripada ibu dan ayah.

·     Justeru, pada peringkat ini, ibu bapa perlu berhati-hati semasa bertutur walaupun dalam keadaan marah, kerana anak-anak akan mendengar seterusnya menuturkan kembali perkataanyang didengar. Jika perkataan tersebut negatif, maka anak-anak sudah menyim satu perkataan yang tidak baik dalam kemahiran mereka.

·         Penguasaan pada peringkat ini sudah mampu menguasai sehingga 50 patah perkataan. 

    V.            3 Tahun

·   Anak-anak seusia ini sudah mampu memahami persoalan yang ditanyakan seperti, di mana? Bila?

·  Kanak-kanak juga sudah berkemahiran untuk memahami sesuatu konsep mudah di sekeliling seperti konsep warna atau saiz sesuatu objek. 

 VI.            4-5 Tahun

·   Peringkat anak seusia ini perlu menguasai kemahiran pemahaman pada arahan yang panjang.

·      Mereka mampu menuturkan ayat yang panjang dan menambah penggunaan kata hubung dalam pertuturan.

·         Pada peringkat ini, bunyi konsonan adalah sebanyak 90%.


Jika anak-anak masih belum mencapai tahap seperti yang digariskan mengikut tahap usia mereka, ibu bapa perlu mengambil langkah awal untuk berjumpa dengan pakar bagi mengenalpasti masalah anak-anak seterusnya memberi terapi seawal mungkin bagi menangani isu yang dihadapi.

 

 -Cikgu Anis

 

Comments

Popular posts from this blog

KELEBIHAN DAN KEKURANGAN PDPR

3 Faedah Bercucuk Tanam Untuk Anak Seawal 3+ Tahun

6 Peringkat Ketika Bermain Blok / Bongkah