KEPENTINGAN PENGLIBATAN IBU BAPA DALAM PEMBELAJARAN KANAK-KANAK
Pernahkah
terlintas dalam benak anda, Apakah kepentingan penglibatan ibu bapa dalam
pembelajaran kanak-kanak? dan Apakah yang akan terjadi sekiranya ibu bapa tidak
melibatkan diri dalam pembelajaran kanak-kanak?
Marilah
kita sama-sama membincangkan kepentingan penglibatan ibu bapa dalam
pembelajaran kanak-kanak untuk memastikan anak-anak cemerlang dalam pelajaran.
Dalam
institusi keluarga, ibu bapa merupakan individu yang paling hampir dengan
anak-anak dan mereka yang mencorakkan perkembangan peribadi anak-anak bermula
di peringkat kelahiran sehinggalah ke peringkat dewasa (Rohner, Ronald &
Veneziano, 2001). Keterlibatan ibu bapa di dalam setiap aktiviti kanak-kanak
membantu perkembangan anak itu sendiri sama ada dari segi perkembangan emosi,
rohani, jasmani dan sahsiah.
a) Meningkatkan keyakinan diri kanak-kanak
Penglibatan
ibu bapa akan meningkatkan keyakinan dalam diri kanak-kanak terutamanya
keyakinan dari segi komunikasi, bergaul dengan rakan-rakan serta interaksi
dengan guru. Kanak-kanak yang berumur 5 hingga 6 tahun sukar untuk menyesuaikan
diri dengan suasana baru sama ada bersama rakan mahupun guru. Aktiviti yang
melibatkan penyertaan bersama ibu bapa sebenarnya akan memberikan keyakinan
kepada kanak-kanak untuk tidak berasa takut dan menyesuaikan diri dengan
keadaan atau suasana baharu mereka. Keyakinan dalam diri merupakan elemen
penting yang perlu ditonjolkan oleh seseorang kanak-kanak kerana keyakinan diri
yang ada pada seseorang kanak-kanak akan membantu dalam pembentukan personaliti
individu itu sendiri. Penyertaan ibu bapa dalam aktiviti sama ada yang telah
dirancang oleh guru mahupun cadangan aktiviti daripada ibu bapa sebenarnya
sedikit sebanyak membantu kanak-kanak untuk terus melakukan aktiviti, berani
untuk tampil ke hadapan dan berkeyakinan untuk bergaul dengan rakan-rakan di
dalam kelas. Oleh itu, ibu bapa yang prihatin adalah ibu bapa yang sentiasa
menyedari akan keperluan serta kehendak kanak-kanak, menyedari akan
perkembangan anak-anak mereka di samping sentiasa ingin tahu berkenaan
perkembangan kanak-kanak se awal usia ini.
b) Dapat bersoal jawab dan berkongsi masalah
dengan guru
Komunikasi
yang akrab antara ibu bapa dengan guru dapat membantu kanak-kanak dalam pembelajaran
mereka. Keterlibatan ibu bapa dalam aktiviti pembelajaran anak-anak dapat
membantu ibu bapa untuk berkongsi sebarang masalah sama ada berkaitan dengan
pembelajaran dan keupayaan kanak-kanak. Selain itu, ia juga dapat menggalakkan
ibu bapa untuk berkomunikasi secara positif dengan guru. Hubungan yang erat
antara ibu bapa dengan guru yang terhasil sebenarnya membantu dalam
perkembangan kanak-kanak itu sendiri. Disamping itu, persefahaman antara guru
dan ibu bapa terjadi disebabkan oleh proses soal jawab dan juga perkongsian
maklumat dengan guru. Isu yang timbul melibatkan pembelajaran anak-anak di
sekolah dapat diselesaikan dengan mudah dan selari dengan kehendak Kementerian
sendiri iaitu menggalakkan penglibatan bersama ibu bapa dan guru dalam menyelesaikan
sebarang isu yang berkaitan dengan pembelajaran anak-anak.
c) Ibu bapa
lebih memahami kurikulum dan aktiviti yang dipelajari oleh kanak-kanak
Morrison
(1995) menyatakan ibu bapa adalah orang yang menyediakan keperluan asas,
penjagaan dan kasih sayang serta bimbangan dan perlindungan kepada kanak-kanak.
Kebanyakan ibu bapa terutamanya yang berada di kawasan pedalaman kurang
memahami akan perkara ini. Malah terdadapat segelintir ibu bapa yang tidak
mengetahui bahawa pendidikan awal kanak-kanak seharusnya diberikan kepada
anak-anak di awal usia lagi iaitu pendidikan secara tidak formal kerana
perkembangan kanak-kanak berlaku secara berterusan. Melalui penyertaan ini,
sedikit sebanyak ibu bapa akan memahami kurikulum yang diajar dan secara tidak
langsung menyedari akan kepentingan pendidikan awal kanak-kanak. Pengllibatan
dalam aktiviti pembelajaran ini bukan sahaja membantu ibu bapa memahami
berkenaan kurikulum, malah membantu mereka melakukan penambahbaikan melalui
idea atau cadangan yang bernas daripada ibu bapa yang terlibat.
Comments
Post a Comment