DULU VS SEKARANG
Arus permodenan dalam Malaysia kini telah mencapai tahap teknologi
yang sangat berkembang dalam pelbagai sudut. Kepantasan waktu dari 80-an
sehingga tahun 2021 kini menunjukkan banyak perbezaan dalam pelbagai aspek
ekonomi, pendidikan mahupun sosial. Namun begitu, bukan semua kelompok
masyarakat mengalami kesan perkembangan yang sama sebagai contoh kelompok
masyarakat di kampung dan di bandar. Perbezaan bandar dan luar bandar tidaklah
begitu ketara tetapi masih jelas kelihatan daripada beberapa aspek.
PENDIDIKAN
Pendidikan pada zaman dahulu berteraskan pendidikan di sekolah
semata-mata dan tidak mendapatkan sebarang sumber luar sebagai rujukan dalam
pendidikan. Guru pada zaman 80-90 an kebanyakkan mempunyai pendidkan Sijil
Pelajaran Malaysia sudah mampu melayakkan beliau mendidikan anak-anak. Tiada
sebarang cacat cela dalam pendidikan sehingga mampu melahirkan seberapa ramai
wajah-wajah berjaya yang kini menjadi tonggak kepada negara. Walaupun sekadar
bersekolah menggunakan dinding kayu dan papan hitam berdebu, namun tidak
mustahil untuk bejaya. Selain itu, ibu bapa dahulu lebih memberi kepercayaan
kepada guru untuk memberi pelajaran atau pendidikan kepada nak jika melakukan
kesalahan sehingga cara itu yang melahirkan murid yang sangat menghormati guru
dan tenaga pengajar. Kisah yang dapat dipetik dari sebuah kisah seorang hakim
di mahkamah yang ditugaskan untuk membicarakan kes guru tersebut kerana
disabitkan kesalahan merotan anak murid beliau pada tahun 2021. Hakim tersebut
yang menyedari pesalah tersebut adalah gurunya menjatuhkan hukuman beliau
sendiri yang akan bersujud di kaki gurunya kerana dengan rotan itulah guru
beliau berjaya menjadikan beliau seorang hakim yang sangat dihormati.
Pendidikan pada zaman kini boleh dapat dilihat meliputi banyak sumber dan medium. Walaupaun anak-anak telah mengikuti kelas pendidikan di sekolah, setiap hujung minggu atau selepas waktu sekolah anak-anak akan dihantar mengikuti kelas tambahan dan sebagainya. Kelas tambahan pelbagai subjek turut diikuti. Bukan itu sahaja, kelas muzik, kelas pertahanan diri dan kelas agama turut memenuhi masa anak-anak. Jelas dapat dilihat kanak-kanak kini mempunyai masa yang sedikit untuk pergaulan bersama rakan sebaya. Seterusnya, kualiti seorang guru juga sangat berbeza bagi membolehkan guru tersebut menjadi tenaga pengajar kerana guru untuk generasi Z kini perlulah memenuhi keperluan pendidikan di peringkat Ijazah Pendidikan daripada mana-mana institusi pendidikan selain mendapat CGPA yang baik untuk membolehkan beliau digaji sebagai pendidik. Jika dulu hanya menggunakan papan hitam dan kapur yang berdebu kini, murid-murid dapat mengikuti kelas menggunakann kemudahan slide sehingga guru perlu menggunakan peranti tayangan bagi sesi penjaran. Guru-guru di peringakat tadika sehinggalah ke universiti perlu memerah otak bagi mencapai garis panduan konsep pendidikan kreatif untuk menarik perhatian dan fokus pelajar. Pendidikan justeru berubah 100% apabila negara berdepan dengan pandemic covid-19. Guru perlu celik IT untuk menyediakan pendidikan atas talian menggunakan beberapa aplikasi selain perlu atas rangkaian internet yang sangat kuat dan peranti komunikasi yang membolehkan murid-murid belajar di rumah dengan lebih berkesan. Kesannya juga pada ibu bapa juga jelas apabila perlu menyediakan keperluan selain menjadi guru kedua di rumah. Begitulah jurang perbezaan yang sangat ketara dulu dan sekarang.
SOSIAL
Sosial mencapai piawai yang sangat meluas di mana sosial
termasuklah interaksi, perhubungan dan pergaulan kanak-kanak. Jika dapat
dilihat dulu, sosial kanak-kanak sangat baik di mana mereka dapat meluaskan
perkenalan sehinggalah memperoleh kawan di serata tempat. Berkawan tanpa
mengira perbezaan keluarga. Interaksi sosial juga boleh dilihat lebih cemerlang
kerana setiap hari mereka akan mempunyai masa untuk bersosial dan berkomunikasi
dengan rakan. Tiada isu jika anak-anak mengalami kesukaran bercakap atau speech
delay dalam kalangan kanak-kanak. Ketahanan diri murid jug adapt dilihat
sangat maksima apabila mereka diberi kelonggaran untuk bermain pelbagai jenis
permainan yang hanya menggunakan apa yang ada di sekeliling seperti batu Seremban,
mandi sunagi, Tarik upeh dan sebagainya. Ia bukan sahaja permainan tetapi ia
juga sebagai salah satu pengujian kepada perkembangan motor anak-anak. Jangan
hairan jika kanak-kanak dahulu lebih kreatif permainannya sehingga diinovasi
hingga kini.
Namun begitu, berbeza dengan kanak-kanak generasi Z kini mereka
kurang berkomunikasi antara satu sama lain. Jika dapat dilihat hanya berapa
peratus kanak-kanak yang keluar bermain dengan rakan sebaya di luar rumah. Jika
di bandar hanya beberapa kelompok kanak-kanak yang bermain di padang permainan
dan jika di kampung berapa orang murid-murid yang bermain basikal bersama-sama.
Tidak kira di bandar atau di luar bandar situasi tidak jauh bezanya.
Kanak-kanak kini cenderung menggunakan telefon untuk menonton video dan bermain
permainan atas talian sendiri. Situasi itu kini sudah semakin banyak dalam
kalangan masyarakat kita, namun apa yang musykil kanak-kanak tidak tahu membaca
juga boleh menggunakan telefon pintar dengan mudah sehingga jika pulang ke
kampung datuk dan nenek juga diabaikan.
Comments
Post a Comment