Apa itu Autism Spectrum Disorder?
Autism atau nama klinikal lebih dikenali sebagai Autism Spectrum
Disorder (ASD) menurut psikologis merupakan salah satu masalah yang terjadi
dalam perkembangan sistem saraf neuro yang sangat sukar diatassi sehingga
menyebabakan kesukaran kepada penghidap mengalami gangguan dari aspek
permikiran. (Durand, 2019). Kajian daripada DSM-5 telah mengelaskan bahawa
autism dikelaskan di bawah suatu aspek “umbrella team” iaitu “Pervasive
development disorder” yang mana kumpulan tersebut merangkumi autistic disorder,
Asperger disorder dan childhood disintegrative disorder. Kebanyakkan pesakit
akan didiagnos mempunyai kelainan dari sudut komunikasi sosial dan interaksi
tingkah laku yang bertentangan dan
berulang.
Diagnosis Autism Spectrum Disorder menurut DSM-5
A.
Kekurangan
melalui sistem sistem komunikasi interaksi sosial.
1)
“DEFICIT RECIPROCITY”
Ia merupakan
kekurangan yang dapat diukur melalui sosial emosional yang merupakan pendekatan
sosial yang tidak normal berbanding individu lain. Contoh keadaan ini dapat dilihat
apabila seorang autistic yang tidak dapat berinteraksi secara 2 hala selain
tidak menunjukkan sebarang minat dalam perbualan secra langsung. Seringkali
dapat dilihat, penghidap autistric selalunya tidak menunjukkan sebarang emosi
dari reaksi wajah aerta tiada sebarang tindak balas terhadap interaksi sosial.
2)
“DEFICIT IN
NONVERBAL COMMUNICATION”
Tingkah laku yang seringkali dikelnalpasti dalam aspek interaksi
sosial secara verbal dan non-verbal yang tidak selari dan bersepadu. Abnormal
atau bilazim dapat dikenalpasti melaui pergerakkan kontak mata dan pergerakkan
bahasa badan penghidap. Seorang autism juga akan berdepan dengan kesukaran
memahami sebarang isyarat yang disampaikan. Jelas daripada wajah juga tidak
menunjukkan sebarang ekspresi minat terhadap perbualan yang berlangsung.
3)
“DEFICIT IN MAINTANING RELATIONSHIP”
Kanak-kanak
atau individu penghidap autism perlu berhadapan dengan kesukaran membina sebuah
hubungan baru atau mengekalkan hubungan dengan sesetengah individu di
sekeliling. Mereka seringkali sukar untuk memahami hubungan dan mengambil
langkah untuk menjauhi hubungan tersebut. Sebagai contoh, membina hubungan baru
dengan seorang guru baru di tempat yang baru. Mereka akan menunjukkan reaksi
kurang senang atau terus pasif dalam proses untuk membiasakan diri. Menurut
kajian dalam buku yang bertajuk “An Integrative Approach” yabg ditullis oleh
David H. Barlow bersama V. Mark Durand serta Stefan G. Hofman pada tahun 2018
menyatakan kecenderungan kanak-kanak atau remaja autistic dapat dinilai
daripada kesuakaran mereka membina hubungan dengan rakan sebaya dan seringkali
dapat dilihat seolah-olah kurang minat terhadap rakan sebaya sendiri.
B. Perlakuan atau tingkah laku yang berulang.
1)
Streotaip
atau pergerakkan motor yang berulang dalam penggunaan objek atau percakapan
dapat dikenal pasti sebagai salah satu ciri autistic. Kanak-kanak seperti ini
seringkali dapat dilihat selalu membariskan mainan atau membalikkan mainan yang
dimainkan yang mana dikenal pasti sebagai echolalia. Menurut sumber akhabar, di
California, seorang remaja autistic pergi ke pasaraya dan melihat sebuah rak
makanan yang tidak tersusun secara rapi. Justeru remaja tersebut mengambil
inisiatif menyusun semua makanan tersebut mengikut turutan jenis dan saiz yang
teratur. (Harian metro, 5.9.2021)
2)
Kecenderungan
kanak-kanak yang menghidap autism mempunyai minat yang sangat unik. Sebagai
contoh, murid yang mempunyai minat yang mendalam terhadap sistem suria. Beliau
mampu mengenal nama planet, menyusun planet mengikut turutan selain mempunyai
pengetahuan tentang sistem suria secara umum.
3) Hyper-Hypereactivity
iaitu kecenderungan kesukaran terhadap sensori. Keupayaan meresponpada sesuatu
bunyi ataupun pergerakkan tarikan terhadap visual dan pergerakkan cahaya.
Rawatan untuk Autism Spectrum Disorder
Pendedahan kepada persekitaran penting dalam membantu perkembangan.
Situasi ini supaya mereka lebih dapat membiasakan diri dengan sekeliling
walaupun mempunyai kelainan upaya seperti autism. Tidak mustahil bagi seorang
penghidap autism meraih kejayaan yang sama seperti lain. Kita boleh lihat
sebagai contoh Ridzwan iaitu salah seorang atlet balapan paralimpik yang
mewakili Malaysia. Di luar negara pula, Temple Grandin yang merupakan seorang
autistic memperoleh ph.D dalam Sains Haiwan. Justeru tidak mustahil jika hari
ini anak-anak autism boleh menjadi seorang yang berjaya di masa depan.
II.
Rawatan Biologi
Kajian yang telah dilakukan oleh beberapa orang psikologis klinikal
menyatakan punca ASD sangat berbeza dana mat mustahil untuk satu jenis ubat
bagi merawat ASD ini. Justeru, fokus terhadap rawatan pharmalogical yang khusus
untuk tingkah laku yang lebih spesifik.
III.
Rawatan Intergratif
Terapi di sekolah berkeperluan khas sangat penting kerana di
sekolah ini penghidap ASD akan ditekankan dengan pembelajaran psikologikal
sokongan dari aspek komunikasi dan sosial. Sokongan ibu bapa penting dalam
kehidupan kanak-kanak ASD untuk berkembang. Hal ini kerana, sesetengah
kanak-kanak autistic mampu menjalani kehidupan normal dan ada yang masih
memerlukan sokongan keluarga walaupun sudah dewasa.
Comments
Post a Comment