KANAK-KANAK DAN MASALAH PSIKOLOGI
Psikologi bermaksud sains kesihatan mental menurut beberapa orang
ahli psikologis barat. Psikologi bilazim atau abnormal psychology bermaksud psikologi kesihatan mental. Isu
psikologi ini jarang disebut oleh masyarakat tetapi seringkali dikaitkan dengan
mental semata-mata. Kesihatan mental kini bukan sahaja merangkumi seseorang
yang menunjukkan perlakuan tidak sedar dan tidak normal, masalah kesihatan
mental boleh berlaku kepada seseorang yang berperilaku normal, ketawa seperti
tiada sebarang masalah dan seorang kanak-kanak. Ya, kanak-kanak di seawal usia
5 tahun tidak terlepas berdepan masalah kesihatan mental. Isu kesihatan mental
tidak perlu disalah erti oleh mana-mana pihak seolah-olah memandang individu
yang berdepan masalah mental dengan pandangan negatif tetapi pandanglah dengan
penuh rasa memahami atau empati.
Tinjauan Kebangsaan Kesihatan dan Morbiditi (NHMS) pada tahun 2019,
mengenalpasti sejumlah 424,000 kanak-kanak mengalami dan berdepan dengan isu
masalah mental. (Sinar Harian,2020) Iainya bukan lagi masalah yang biasa tetapi
kini telah mencapai pada tahap yang luar biasa. Ibu bapa khususnya perlu
mengambil cakna dengan isu ini bagi membantu dan mengenalpasti sekiranya
anak-anak kita merupakan salah seorang kanak-kanak yang menderita isu ini di
usia muda. Sakit luka dapat diubati dengan ubat-ubatan, tetapi jika isu masalah
mental, memahami dan mendengar adalah solusi yang paling diperlukan oleh
seorang pesakit.
· 💦Attention
Deficit and Hyperactive Disorder
Gejala atau tabiat kanak-kanak yang sukar untuk fokus pada suatu
perkara atau hiperaktif yang berlaku secara berterusan sehingga 6 bulan ke atas
hingga menunjukkan tahap yang tidak konsisten pada tahap perkembangan dan
memberi kesan negative pada aktiviti sosial dan akademik.
· 💦Depression
Tekanan perasaan yang menunjukkan perubahan mood atau perasaan
seseorang dalam tempoh yang lama. Keadaan terlalu gembira, telalu sedih atau
berfikiran negatif. Perubahan ini dapat dilihat apabila seseorang menunjukkan
perubahan pada aktiviti seharian, fizikal dan perasaan.
· 💦 Separation
Disorder
Seseorang individu menunjukkan sikap sukar dan sangat takut untuk
berpisah dengan kediaman rumah atau ibu bapa. Perasaan ini timbul khususnya
dalam kalangan kanak-kanak dan perasaan tersebut akan dapat diatasi dengan
pertambahan usia dan perkembangan seseorang kanak-kanak.
(Rujukan daripada DSM-5)
PUNCA-PUNCA BERLAKUNYA ISU KESIHATAN MENTAL
I.
Sejarah
Keluarga
Isu kesihatan
mental seringkali diabaikan oleh sesetengah pihak sehingga tidak sedar bahawa
penyakit ini lebih bahaya dari sakit fizikal kerana tidak dapat dilihat dengan
mata kasar. Justeru, sakit tersebut tidak diubati seterusnya hanya membiarkan
penyakit tersebut bersarang dalam diri. Apabila penyakit tersebut menjadi punca
dari sejarah keluarga, memang sukar untuk dielak tetapi tidak mustahil untuk
diubati. Kesimpulannya, setiap ahli keluarga, haruslah cakna dan jelas dengan
perubahan kecil yang dialami oleh ahli keluarga kita.
I.
Faktor
Persekitaran
Faktor
persekitaran juga merupakan salah satu punca yang menyumbang kepada terjadinya
masalah atau gangguan psikologis seorang kanak-kanak tersebut. Faktor
persekitran boleh dikategorikan kepada 2 bahagian yang pertama ialah faktor di
rumah, dan yang kedua adalah faktor di sekolah. Kupasan tentang faktor dirumah,
kanak-kanak berkecenderungan mengalami tekanan perasaan, trauma, takut atau
ganas apabila mereka berdepan dengan situasi-situasi yang boleh membuatkan
mereka berasa demikian. Sebagai contoh, keganasan rumah tangga, pergaduhan
antara ibu bapa bukan sahaja menyebabkan anak berasa takut, tetapi membuatkan
mereka berasa tekanan seterusnya membuatkan mereka melakukan perlakuan yang
sama seperti yang mereka lihat.
Begitu juga
faktor persekitaran di sekolah. Murid-murid sekolah rendah khususnya akan
mengalami isu ini apabila mereka menjadi mangsa buli rakan di sekolah, dan
apabila pulang ke rumah mereka mengadu tiada sesiapa yang mempercayai mereka.
Kanak-kanak seperti ini seringkali dikaitkan dengan situasi kekurangan kasih
sayang dan perhatian dari orang sekeliling justeru mendorong mereka meluahkan
perasaan melalui reaksi ganas atau bersendirian.
II.
Penggunaan
Gajet
Pengaruh gajet
yang keterlaluan boleh menjadi salah satu faktor yang penting dalam isu
psikologi dalam kalangan kanak-kanak. Hal ini demikian kerana, mereka akan
menyaksikan paparan tanpa tapisan seperti aksi berlawan sehingga menyebabkan
mereka meniru aksi tersebut seterusnya menjadi seolah-olah kebiasaan dalam
kehidupan seharian mereka.
CARA MENGATASI
ü Merujuk dengan pakar
Pakar bermaksud
seseorang idividu yang mempunyai kelayakan dalam bidang berkaitan untuk membantu
kanak-kanak dalam isu masalah psikologi ini dengan cara dan rawatan bersesuai.
Pakar yang dimaksudkan bukan sahaja seorang psikatri, tetapi sebagai langkah
awal, kanak-kanak sebegini boleh terlebih dahulu membuat sesi kaunseling
bersama dengan kaunselor. Jangan bimbang, kaunseling turut menggariskan tentang
kaunseling dan terapi untuk kanak-kanak.
Seterusnya,
seorang psikologis juga boleh membantu dengan cara menintikberatkan rawatan
secara terapi dan rawatan bersesuaian. Akhir sekali, jika kanak-kanak tersebut
memerlukan rawatan dengan ubat-ubatan, temujanju bersama psikatri amat
digalakkan. Psikatri bukan bermaksud mereka gila atau hilang kewarasan, tetapi
cara menangani dengan ubatan lebih sesuai dan hanya seorang psikatri mampu
memberi ubatan yang sesuai.
ü Terapi
Terapi tidak
semestinya dengan pakar sahaja, ibu bapa atau ahli keluarga lain boleh
melakukan aktiviti terapi dengan kanak-kanak tersebut. Terapi juga merupakan
salah satu kaedah bagi membantu mereka meredakan perasaan atau tekanan yang dialami.
Sebagai contoh, terapi haiwan, dengan membeli atau memberi mereka seekor
haiwan, mereka boleh meluahkan perasaan dengan haiwan berkenaan atau bermain
dengan haiwan tersebut hingga melupakan tekanan mereka.
Terapi air,
membawa kanak-kanak bermandi-manda akan membuatkan mereka berasa tenang kerana
sifat air adalah menyejukkan.
Seterusnya
adalah terapi bermain, Menurut Pensyarah Kanan Universiti Sains Islam Malaysia,
Dr Siti Nurbaila Yusof, bermain adalah salah satu bentuk komunikasi atau bentuk
psikoterapi untuk merangsang minda kanak-kanak bagi mengekpresikan emosi
mereka. Justeru, mereka tidak akan merasakan isu terbeban atau tekanan.
ü Peranan ibu bapa
Peranan ibu
bapa sangat penting dalam isu ini, hal ini demikian kerana, ibu bapa merupakan
orang yang paling dekat dengan anak-anak. Ibu dan ayah perlu menanam sikap
memahami dan membuang sikap menghakimi anak-anak. Ibu dan bapa perlu lebih
cekap mengenalpasti perubahan emosi atau tingkah laku anak-anak seharian.
Menjadi seorang good listener juga sangat digalakkan seupaya anak-anak
berasa ada seseorang untuk mereka meluahkan. Ibu bapa seharusnya memainkan
peranan sebagai bahu untuk anak-anak bersandar dan telinga untuk anak-anak
meluahkan.
Kesimpulannya,
peratusan masalah mental dalam kalangan rakyat Malaysia kini tidak semestinya
berpunca daripada masalah pada masa mereka dewasa, tetapi tekanan atau trauma
yang disimpan sejak merekan kecil menjadi beban kepada mereka seperti teori iceberg
bahagian atas hanya sedikit puncak ais yang kelihatan, tetapi pada
dasarnya, terlalu besar bongkah ais yang beku dank eras dan sukar untuk
dipecahkan. Justeru, jangan mengabaikan isu ini, kerana isu kesihatan mental
adalah pembunuh dalam diam.
Comments
Post a Comment