SALAHKAH CARA SAYA?

Segelintir ibu bapa sering memandang remeh isu ini. Mendiamkan kesalahan anak bukan bermaksud cara seorang ibu menyayangi namun sikap ini sedikit sebanyak mendidik anak untuk menanam rasa ego kerana tidak pernah melakukan kesalahan.

Walaupun anak masih kecil, adalah tanggungjawab ibu bapa dan guru melatih anak mengenalpasti kesalahan, mengakui kesalahan anak meminta maaf di atas kesalahan. Ia bukanlah hukuman sebaliknya pengajaran dalam membentuk personaliti positif dalam diri mereka sejak kecil kerana “melentur buluh biarlah dari rebungnya”.

Situasi yang menjadikan anak tidak dapat memilih mana yang betul dan salah ialah:

Tidak Pernah Bersalah 

Sewaktu anak kita masih kecil dan belajar untuk berjalan, mereka tanpa sengaja melanggar kerusi atau meja. Lalu mereka menangis. Umumnya, yang dilakukan oleh ibubapa supaya tangisan anak berhenti adalah dengan memukul kerusi atau meja yang tanpa sengaja mereka langgar. Sambil berkata,

“Siapa yang nakal? Papa / Mama dah pukul kerusi ni… sudah cup …. cup … diam ye. Sambil memeluk anak.

Akhirnya si anak pun terdiam.

Ketika proses pemukulan terhadap benda-benda yang mereka langgar, sebenarnya kita telah mengajar anak kita bahawa dia tidak pernah bersalah. Salah tersebut telah dijatuhkan pada orang atau benda lain. Pemikiran ini akan terus dibawa sehingga dewasa. Akibatnya, apabila terjadi perselisihan atau pertengkaran, yang salah adalah orang lain, dan dirinya selalu betul.Akhirnya, orang lain yang tidak melakukan kesalahan akan menerima hukuman.Kita sebagai ibubapa baru menyedari hal tersebut ketika si anak sudah mula melawan kepada kita.

Perilaku melawan ini terbentuk sejak kecil kerana tanpa sedar kita telah mengajarkan untuk tidak pernah merasa bersalah. Lalu, apa yang sebaiknya kita lakukan ketika si anak yang baru berjalan melanggar sesuatu sehingga membuatnya menangis?

Sebaiknya, ajarlah dia untuk bertanggungjawab atas apa yang terjadi; katakanlah padanya (sambil mengusap bahagian yang terasa sakit):

“Sayang, kamu langgar ya. Sakit? Lain kali hati-hati, jalan perlahan-lahan supaya tidak terkena lagi. “

Berbohong pada anak

Gracia Ivonika, M.Psi., seorang psikologis menjelaskan, jika ditanya bolehkah orangtua membohongi anaknya, sudah pasti jawabannya tidak. Kebohongan orang tua kepada anak dapat memiliki dampak jangka panjang yang mungkin tidak anda sadari. 

“Berbohong pada anak sebaiknya dihindari karena dapat merusak kepercayaan anak pada orang tua lebih-lebih lagi pada anak-anak yang masih kecil, mereka masih membangun kepercayaan, terutama pada orangtuanya,” ucap Gracia.

Jika ibu bapa sering berbohong, nantinya mereka akan terbiasa untuk mencari jalan pintas dengan berbohong. Contoh kebohongan kecil yang ibu bapa sering leka ialah,


“Hari ini mama janji mama datang ambil kamu pulang dari sekolah jam 2 petang ya”,

Anak berpegang pada janji, akhirnya anak tunggu sehinggalah jam 5 petang baru ibunya datang. Disini jelas menampakkan anak sukar meletakkan kepercayaan pada ibunya lagi.


Membalas keburukan dengan keburukan.

Kita menganggap ianya mudah dan tidak penting, akan tetapi situasi ini dalam diam melatih anak menjadi pembuli dari kecil. Contoh situasi:

“jika ada yang membuli kamu, kamu balas balik apa yang dia buat”,

Ibu bapa mana yang ingin lihat anaknya dibuli tetapi niat tidak menghalalkan cara. Sebaliknya nyatakan pada anak jika dia dibuli teruskan laporkan pada guru atau menyelematkan diri terlebih dahulu sebelum berjumpa guru. Sedangkan Rasulullah juga mengajar kita supaya sentiasa bersikap baik walaupunn dicerca kerana sikap itulah Rasulullah membuka banyak mata tentang kebaikkan Islam. Justeru, tidak salah melatih dari kecil untuk anak-anak mengambil langkah yang lebih bijak apabila diganggu.

 

Guru terus diam.

Tugas mendidik juga jatuh pada bahu seorang guru, bukan setakat mendidik akademik namun didikan sahsiah juga meletakkan guru sebagai role model. Sikap anak-anak kadang bukan sahaja dilihat dari ibu bapa tetapi guru. Sebagai seorang professional, guru perlu meletakkan diri sebagai ibu  bapa kedua kepada murid dengan memberi teguran kepada murid jika mereka melakukan kesalahan. Guru seharusnya buang tentang prinsip ibarat mencurah air ke daun keladi dalam pendidikan.

Mungkin dilihat seperti diabaikan tetapi kebanyakkan murid lebih percaya dan terkesan dengan nasihat guru. Tidak salah menyatakan hal sebenar pada ibu bapa tentang kekurangan anak mereka kerana dengan perbincangan antara ibu bapa dan guru itulah akan menjadi salah satu langkah membantu anak menjadi lebih baik. Tidak perlu menghukum cukup sekadar mendisiplinkan mereka.

 

Comments

Popular posts from this blog

KELEBIHAN DAN KEKURANGAN PDPR

3 Faedah Bercucuk Tanam Untuk Anak Seawal 3+ Tahun

6 Peringkat Ketika Bermain Blok / Bongkah