PERKEMBANGAN SOSIAL DAN EMOSI KANAK-KANAK
Perkembangan
sosial dan emosi bermaksud bagaimana kanak-kanak mula memahami diri mereka, apa
yang mereka rasa dan apa yang diharapkan apabila mereka berinteraksi dengan
orang lain. Ia adalah pembangunan untuk dapat membentuk dan mengekalkan
hubungan positif, mengurus dan meluahkan emosi juga meneroka dan melibatkan
diri dengan persekitaran.
Perkembangan sosial dan emosi yang positif
adalah penting. Perkembangan ini mempengaruhi keyakinan diri, empati, keupayaan
untuk membangunkan persahabatan dan perkongsian yang bermakna dan berkekalan,
dan rasa kepentingan dan nilai kepada orang-orang di sekelilingnya.
Perkembangan sosial dan emosi kanak-kanak juga mempengaruhi semua bidang
perkembangan lain.
Ibu bapa dan penjaga memainkan peranan terbesar dalam pembangunan sosial dan emosi kerana mereka menawarkan perhubungan yang paling sihat untuk anak mereka. Pengalaman yang konsisten dengan ahli keluarga, guru dan orang dewasa lain membantu kanak-kanak belajar tentang perhubungan dan meneroka emosi dalam interaksi yang boleh diramal. Namun begitu, kita tidak sedar, kadang-kadang iorang terdekat juga seringkali menjadi punca utama kepada penderaan emosi kanak-kanak tanpa sedar. Contoh penderaan emosi ialah:
Ignorance
and Experession reaction
Stonewalling
Bezanya daripada isu pertama, disini mereka akan seringkali
melambatkan pertanyaan anak-anak dan menganggap pertanyaan tersebut tidak
penting.
“Mama suka warna apa?”
“Warna apa pon boleh”,
Sikap acuh tidak acuh tersebut dalam diam mendera perasaan berharap anak-anak terhadap pertanyaan yang diajukan.
Mengejek
atau merendahkan anak-anak di hadapan orang lain.
Contoh
ejekan,
“wah,
bagusnya Amin. Baik dan sopan kamu dengan orang tua”,
“Baik
apanya, makan pon tak pandai dah la kuat nangis,”
Konon
tidak mahu nampak riak dengan pujian tetapi tanpa kita sedar kutukan itu
sedikit sebanyak akan membenihkan perasaan sedih dan melatih anak untuk menjadi
seorang yang tidak mempunyai keyakinan diri.
Gaslighthing (menidakkan sesuatu yang diberitahu
oleh anak).
Ibu bapa seperti ini seharusnya perlu lebih awal menyedari
kekurangan diri.
“Ye ke? Entah-entah kamu yang buang,”
Kadar mangsa buli makin tinggi salah satunya
punca dari ibu sendiri. Apabila anak memberitahu isu seperti ini bukanlah ibu
perlu menyerang pihak sekolah atau pembuli sebaliknya ambik tindakan bertanya
kepada anak tentang kesahihan isu tersebut dan lakukan perbincangan dengan
guru. Jika dibiarkan dan diabaikan anak akan merasakan luahan mereka tidak
penting dan terus membiarkan diri dibuli.
Hypercritical
Ibu bapa seperti ini boleh dikatakan 24 jam hidup
hanya bernafaskan kesempurnaan, cerewet dan kemarahan. Mereka mahukan anak
menjadi apa yang mereka khendaki sehingga anak tidak boleh membuat keputusan
sendiri. Anak bermain, marah. Anak berehat, berleter. Anak comot, dihukum.
Emosi seorang dewasa juga boleh terjejas jika berada dalam situasi ini. Ibu
bapa begini bukanlah inginkan kesempurnaan tetapi sukar menerima kekurangan.
Mendiamkan kesalahan anak
Sebagai ibu bapa, menegur anak adalah tugas hakiki
kerana didikan bermula dari rumah. Jika sekolah menyatakan anak membuat sesuatu
yang salah, ibu menyalahkan pihak sekolah kerana tidak mendidik. Lama-kelamaan
ibu dan bapa tersebut menyemai satu tembok ego dalam diri anak untuk mengakui
kesalahan dan sehingga dewasa mereka akan merasakan diri mereka betul. Sayang
tidak salah tetapi jangan memanjakan sehingga cuba menegakkan benang yang
basah.
Comments
Post a Comment